The Cassandra Project
Het opbouwen van de capaciteit van jonge verhalenvertellers (18-30 jaar) als 'sociaal geëngageerde performers'
Storytelling en sociale uitdagingen
Hoe kunnen jonge verhalenvertellers met performatieve en artistieke strategieën persoonlijke boodschappen overbrengen en omgaan met sociale uitdagingen? Dat onderzoeken we met het Cassandra Project. Ook willen we de capaciteit van verhalenvertellers en -organisaties vergroten om internationaal te werken, een nieuw publiek te bereiken en hun rol als platform voor kunst voor sociale doelen met vertrouwen te benaderen. Vijf Europese landen nemen deel aan het project: Polen, Nederland, Noorwegen, Zweden en België. Cassandra heeft de financiering rond gekregen via Creative Europe met de Federation for European Storytelling als primaire partner.
Wat is sociaal geëngageerd verhalen vertellen?
Sociaal geëngageerde verhalen vertellen betekent voor ons dat je verhalen deelt die je persoonlijk raken en tegelijkertijd onderwerpen van mondiaal belang aansnijdt. Het gaat om het vertellen van verhalen die mensen bewust maken van sociale uitdagingen, zinvolle gesprekken op gang brengen en inspireren tot positieve verandering.
STAPPEN ONDERNOMEN: In april 2024 reisden onze jonge verhalenvertellers samen met hun mentoren en de directeuren van de internationale festivals van hun thuislanden naar Alden Biesen in België, waar ze deelnamen aan een intensief trainingsprogramma om hun artistieke stem te ontwikkelen, technische vaardigheden op te doen en te leren over hun rol als hoeders van immaterieel cultureel erfgoed. Tegelijkertijd namen de partnerfestivals deel aan rondetafeldiscussies, peer learning en praktische workshops. Deze sessies waren gericht op het versterken van internationale connecties en het gezamenlijk verfijnen van hun strategieën om diverse stemmen te laten horen en horen. De cursus viel samen met Alden Biesens International Storytelling Festival, waar we een aantal van ’s werelds beste verhalenvertellers in actie konden zien en hen persoonlijk konden ontmoeten om ervaringen, advies en aanmoediging uit te wisselen.
VOLGENDE STAPPEN: Elke deelnemer creëert zijn eigen solo vertelvoorstelling van 20 minuten die op zichzelf kan staan of gecombineerd kan worden met andere vertellers tot een show van 1 uur met andere jonge vertellers. Ze nemen deel aan twee 4-daagse laboratoria in Alden Biesen, België en Amsterdam, Nederland, om creatieve en zakelijke vaardigheden te leren, hun voorstellingen te ontwikkelen en zich voor te bereiden op internationale platforms. De thema’s van elke voorstelling worden door de vertellers zelf gekozen op basis van een persoonlijke band met mondiale kwesties. Tijdens de onderzoeksfase gaan de deelnemers in gesprek met gemeenschappen die bij hun thema passen om hun verhalen te verzamelen, vorm te geven en te testen. De jonge vertellers leiden hun eigen proces, ondersteund door een ervaren lokale mentor die artistieke, organisatorische of dramaturgische suggesties kan doen.
De Partners
Dit project wordt gesponsord door Creative Europe programma met FEST als lead partner. Andere partners zijn:
Contact Informatie
Heb je vragen? Neem dan contact op via:
Website de Vlugt