top of page


\Lopende voorstellingen
 

Op deze pagina kun je meer informatie vinden over de recente voorstellingen die binnen Storytelling\Theater Lab geproduceerd zijn of op de planning staan.

Benieuwd naar onze oude producties? Neem een kijkje in het archief op de homepage!

Ben je een programmamaker en wil je een voorstelling boeken? Stuur dan een e-mail naar info@storytelling-centre.nl voor het aanbod!

stc-gazelle-1-portret-karim_en_hamza-13.png

De Zoon van de Gazelle

Hoe is het eerste leven ontstaan? Wat is het verschil tussen mensen en (andere) dieren? Wat kun je leren van de natuur? Is het heelal eindig of oneindig? Hoe kun je een goed mens worden? Het zijn de grote levensvragen die centraal staan in De Zoon van de Gazelle, een filosofische vertelvoorstelling naar het boek van Sabine Wassenberg en Kamel Essabane met veel mooie actuele en herkenbare situaties. 

Karim Amghar en Hamza Amrani (Amsterdams Andalusisch orkest) vertalen dit prachtige middeleeuwse Andalusische verhaal naar een muzikale vertelvoorstelling. De voorstelling wordt dit najaar ontwikkeld en gaat in 2025 op tour langs theaters en scholen.

Schaduwziek

In Schaduwziek neemt Sylvia ons mee naar vijftien intense jaren waarin zij niet alleen opgroeide, maar ook de zorg voor haar moeder op zich nam. Een periode waarin zorgen en zorgzaamheid elkaar afwisselden, waarin jeugd en volwassenheid elkaar kruisten, en waarin een bijzondere balans tussen geven en vasthouden ontstond.

Een verhaal dat herkenning en inzicht biedt

Schaduwziek belicht de impact van ziekte, zorg en verlies op jonge mensen en laat zien hoe dat levens tekent en veerkracht aanwakkert. We zijn trots dit intieme en confronterende verhaal met het publiek te delen.

Tot de dood...

Daar zit je dan, met zijn tweeën op de bank, anderhalve meter uit elkaar - nog voordat die anderhalve meter een begrip werd. Ik wilde op ‘m springen, zodat hij kon gaan gillen: ‘Help, bel Amnesty, ik word geplet.’ Gevolgd door: ‘Voor je het weet staat ook Greenpeace voor de deur…save the whale.’ Op dat moment wilde ik aan hem vragen: ‘Wat voel je, wat denk je?’ Maar ik durfde het niet. In plaats daarvan zei ik: ‘Pat, we gaan er doorheen komen. Maak je geen zorgen. Het komt goed.’ Dooddoeners

— Arjen Barel

Drie jaar geleden nam Arjen Barel afscheid van zijn man. Na twee jaar ziekte kwam het onherroepelijke moment. Arjen vertelt over het leven met een ongeneeslijk zieke partner, het doorleven na de dood en het omgaan met verlies. Eerlijk, puur en kwetsbaar. 

luckydayI.jpeg

LU€KY DAY

Maybe it’s my lucky day: één kraslot van vijf euro, gekregen van een collega. Mijn lippen zijn gortdroog en mijn handen trillen, wanneer ik het laatste vakje open kras met de euromunt in mijn rechter hand. Zou het dan toch? Een klein fortuin, waarmee ik al mijn schulden in één keer af kan lossen. Geen schulden meer. Nooit meer schulden. Eindelijk weer slapen. Eindelijk. Weer. Slapen.

Een storytelling-voorstelling met als thema schulden en geldproblemen bij jonge mensen. Er heerst nog altijd een gedachte dat jonge mensen zelf “schuldig” zijn aan het hebben van schulden en ook het stigma rondom personen met schulden blijkt nog altijd te bestaan: schuldenaren zijn lui, werkloos, zien zichzelf als slachtoffer en doen zelf niets aan hun problematiek. Onze performers gaan aan de haal met deze opvattingen. Kloppen deze wel of is hier sprake van een single story? Kan jij je verplaatsen in een jonge medeburger met schulden? 

IMG_5075.JPG

Saffron

Hoe voel je je thuis als je in een land woont dat grotendeels is ingenomen door anderen? Hoe voel je je thuis wanneer jouw familie het niet accepteert dat je queer bent? Wat nou als je je ook niet thuis voelt in jouw lichaam, omdat het soms laat afweten? Hoe doe je dan wat je het liefst doet: jezelf uitdrukken, door middel van dans?

De Plastijnse danseres Hala Salem gaat in deze nieuwe voorstelling doormiddel van beweging, verhalen en video op zoek naar wat het begrip ‘thuis’ voor haar betekent. Heeft dit begrip voor haar dezelfde lading als voor iemand die behoort tot het dominante narratief binnen een land of cultuur? Misschien huist het gevoel van ‘thuis’ wel in haar lichaam: haar werktuig en medium. Haar eigen lichaam, als belichaming van het thuis voelen. 

immuun-premire-11--februari-2023_52690185711_o.jpg

Immuun

Zişan Mermi was twintig toen ze te horen kreeg dat ze een zeldzame ziekte heeft. Dat zet haar leven volledig op zijn kop. Niets van wat ze zo nauwkeurig gepland had, is uitgekomen. Maar toch staat ze nog recht overeind, sterker dan ooit tevoren.

Immuun is het persoonlijke verhaal van Zişan Mermi. In Immuun neemt Zişan je mee op haar reis langs ziekenhuis en klinieken, van opname naar opname, met tussendoor lichtpuntjes die vaak gevolgd worden door wéér een harde klap. Met als dieptepunt een stamceltransplantatie, die ze in 2011 onderging. Steeds weer vocht ze terug om te bewijzen dat het leven nog niet klaar met haar was. En zij is nog niet klaar met het leven.

Me & Mr. Jansen

Op een dag stuit Raphael Rodan op een zwart-witfoto uit 1943. Op de foto herkent hij zijn huis, in hartje Amsterdam. Ook ziet hij op de foto hoe een oud stel uit het huis wordt gesleurd door mannen in ogenschijnlijk witte jassen. Het blijken SS-officieren te zijn en de voorstelling op de foto is een beeld van een razzia.

In zijn soloperformance ‘Me and Mr. Jansen’ neemt meesterverteller Raphael Rodan het publiek in een verhaal dat verder gaat dan “goed” en “kwaad”. Bestaat er zoiets als onschuld?Leert een mens van de geschiedenis of zijn we gedoemd om onze fouten te herhalen? Welke lessen kunnen we uit de geschiedenis trekken? Terwijl Raphael dieper in het verleden duikt, stuit hij op Mr. Jansen; een kapper die toentertijd op de begaande grond woonde. Hij besluit met hem in gesprek te gaan over vergeten geheimen, verre herinneringen en vergeten zonden.

SPT12.jpg

Slakje

Gerardjan Rijnders ontmoette via een datingsite een man. Hij noemde zichzelf ‘Jack’. Of Gerardjan er wel van op de hoogte was dat deze man een escort was? Dat was Gerardjan – nogal naïef – niet. Omdat hij vermoedde dat er een interessant verhaal schuilging achter Jack, vroeg Gerardjan aan Jack of hij hem mocht interviewen.

Deze interviews zijn de basis voor Slakje, een aangrijpende storytelling-voorstelling waarin Thijs Prein het verhaal van Jack vertelt in een regie van Gerardjan Rijnders. Aanvankelijk wilde Jack niet geïnterviewd worden; tóch zocht hij na enige tijd weer contact met Gerardjan. Hij stond open voor een interview, mits het discreet kon gebeuren. Tijdens de interviews, die Gerardjan opnam op zijn telefoon, vervormde Jack zijn stem. Ook liet hij Gerardjan beloven dat, nadat Gerardjan met de opnames had gedaan wat hij van plan was, hij deze opnames zou vernietigen. Dat heeft Gerardjan ook gedaan. 

verhalen-bende19.jpg

Verhalenbende

Spannende verhalen, mooie verhalen, romantische verhalen en zielige verhalen (maar niet te zielig)... Wil jij horen wat Farah, Julia, Samora en Thyson te vertellen hebben? 

De Verhalenbende - een groep jonge verhalenvertellers uit Amsterdam - verzamelt en vertelt een mix van volksverhalen, sprookjes en persoonlijke verhalen. Reis mee in verhalen vol geuren en kleuren naar landen hier ver vandaan! En wat helemaal leuk is: je mag ook dingen zelf doen, want na ieder verhaal is er een activiteit waarbij je je eigen verhaaltje kunt maken.

HELDIN

#HELD(IN)

Wie heeft er eigenlijk de broek aan op de Olympos? Is het oppergod Zeus of zijn ega, Hera? Of is het Pallas Athene, de wijste van allemaal? En wat moeten ze daar op die berg toch met al die helden, die om het hardst hun best doen om hun mannelijkheid te bewijzen? En vrouwen te schaken…

 

Macht en aanzien, dat is waar het om draait. Kortom, niets veranderd sinds die tijd. Of toch wel?

Een energieke storytelling-voorstelling met als thema Griekse mythen en sagen. Deze fantastische verhalen blijven ons aanspreken en ze blijven vooral een onuitputbare bron om betekenis te geven aan de dynamieken in onze samenleving. Samen met drie jonge, inspirerende performers halen we deze Griekse heldenverhalen meedogenloos naar het nu. Hoe tijdloos zijn deze verhalen? Moeten we de dynamieken van deze verhalen ook in vraag durven stellen? En hoe linken zij deze verhalen aan hun eigen belevingswereld rond gender en identiteit? De voorstelling van #HELD(IN) is ideaal voor jong en oud.

2022-11-05-20-53-07---0120.jpg

ANTI

Een telefooncel in Emmen.

 

Een moeder en drie kinderen staan er opgepropt in en bellen naar Curaçao. Een daarvan is Thyson.

 

Hij mag even met zijn vader praten...

ANTI is het persoonlijke verhaal van Thyson Miguel. In deze storytelling-voorstelling neemt hij jou mee door zijn jeugd. Thyson is geboren op Curaçao en kwam op jonge leeftijd naar Nederland. ANTI is het eerlijke verhaal over het balanceren tussen hoop en het gevaar van de zelfkant van de samenleving. Over het verlangen naar geborgenheid. Hoe sterk moet je zijn om je te ontworstelen aan je wortels, zonder los te laten wat je koestert? Hoe neem je de regie?

bottom of page